کاربرد فوم پلی یورتان در طراحی دکوراسیون 

0 دیدگاه
فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان به صورت گسترده در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی همچنین طراحی دکوراسیون و طراحی فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوم‌های پلی یورتان تولید شده هر کدام بسته به ویژگی‌هایی که دارند کارکردهای متفاوتی دارند. ترکیب متراکم‌تر این نوع سطوح محکم‌تر از الاستومرهای جامد نرم که برای پدها و مواد سفت و سخت مانند ساخت انواع مجسمه‌ها و سایر وسایل تزیینی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند اعم از کفپوش، دیوارپوش، سقف یا کوسن‌های مبلمان می‌باشد.

اسپری فوم پلی یورتان

کاربردهای پلی یورتان بسیار گسترده است، مرسوم‌ترین مواد پلیمری که برای تولید فوم‌های عایق از سال 1940 تولید شد از اسپری فوم پلی یورتان است که توسط ارتش ایالات متحده آمریکا در صنعت هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اوایل دهه‌ی 1970 به عنوان عایق فوم به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فوم پلی یورتان عایق‌کاری اجسام است که این نوع از مواد شیمیایی از دو ماده اصلی به نام پلی ال و ایزوسیانات که ذات آن‌ها مایع است تشکیل شده اند. با ترکیب شدن این دو ماده با یکدیگر موجب ایجاد واکنش می‌شود. در نهایت به شکل فوم ایزوسیانات که هر دو ماهیت مایع دارند تشکیل شده اند. بعد از ترکیب شدن این دو ماده با یکدیگر به صورت جامد در می‌آیند. تسریع خشک شدن این دو ماده تا حدی باعث ایجاد عایقی دائمی خواهد شد که نه ترک می‌خورد و نه تغییر فرم می‌دهد. چنانچه که فوم بیشتر از محل مورد نظر گسترش یابد، باعث می‌شود که فوم اضافی را بتوان به اندازه‌ی دلخواه برش داد.

فوم یورتان انعطاف‌پذیر از نمونه‌های فوم‌های پلیمری است که در صنعت جزء مهم‌ترین شاخه‌ی آن فوم سرد است. در دسته‌بندی فوم‌های پلی یورتان می‌توان از لحاظ ساختار سلولی، این فوم را در دسته ی فوم‌های سلول باز قرار داد.

در فوم‌های به کار رفته در پلی یورتان سلول باز که به دلیل ساختار سلولی داخل ماتریس پلی یورتان باز می‌شود و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به شکلی که در حین فشار بر این نوع فوم‌ها اکسیژن موجود در داخل سلول‌ها جابجا می‌شود و این ویژگی باعث منعطف بودن و نرم شدن فوم‌های پلی یورتان می‌گردد. بعد از برداشتن فشار از روی فوم مجدداً فوم دوباره به وسیله‌ی باز سلولی هوا به داخل فوم باز می‌گردد و فوم دوباره به شکل قبلی خود برمی‌گردد.

فواید فوم پلی یورتان

فواید فوم پلی یورتان

  • قابلیت پرکنندگی شکاف‌ها و انواع درزگیرهای ساختمانی
  • کاهش هدر رفتن انرژی ساختمان
  • در مجاورت رطوبت خشک می‌شود
  • نشان استاندارد از مراکز معتبر داخلی و بین‌المللی
  • حفظ کردن دمای مناسب
  •  عدم سر و صدا
  • امکان رنگ‌آمیزی و فرم دهی بعد از خشک شدن
  • بهترین عایق برای رطوبت، گرما و صدا
  • بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای آب و هوای ایران
  • عایق‌بندی فرم‌های درب و پنجره ساختمان از طریق فوم پلی یورتان
  • پر کردن درز گیرها انواع شکاف‌ها و فاصله‌های فضاهای خالی در داخل ساختمان

قابلیت عایق‌بندی کردن داکت‌های مربوط به لوله‌های آب و برق ساختمان

با توجه به اینکه بیشتر ساختمان‌های امروزی برای کاهش سر و صدا محل نیاز به استفاده از عایق‌های صوتی دارند تا از ورد صدا به محل جلوگیری شود. همچنین باعث آرامش و امنیت بیشتر ساختمان می‌گردد. در این مسیر می‌توان از ورق‌های پلی یورتان به عنوان عایقی مناسب استفاده کرد.

برای حفظ کردن دمای مناسب تا کاهش سر و صدا، فوم پلی یورتان سخت مناسب‌ترین انتخاب برای عایق کردن سقف و دیوار است.

استفاده کردن از فوم سخت پلی یورتان در فضاهای گسترده از دما تحت عنوان عایق پلی یورتان حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب‌های پلی اورتان برای اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین برای درزگیرهای پلی یورتان و عایق‌کاری‌ها بسیار مناسب است.

قالب‌های سقف پلی اورتان

عایق ساختمان

برای ساخت سازه‌های ساختمانی نیاز به عایق‌بندی دیوار است بهترین انتخاب استفاده از ورق‌های فوم پلی اورتان است. این مواد برای عایق‌کاری فضاهای داخلی در برابر بروز سرمای بیرون و در امان ماندن گرمای داخل منزل بسیار موثر است. با طراحی بهینه استفاده از مواد عایق‌بندی مناسب می‌توان تا حدود بسیار زیادی هزینه‌های انرژی را کاهش داد.

قالب‌های سقف

با استفاده از قالب‌های سفارشی فوم پلی یورتان می‌توان سقف‌های گنبدی پیش ساخته تهیه کرد که مناسب‌ترین گزینه بجای چوب است که داخل سقف استفاده می‌شود. به این صورت که داخل قالب‌های مخصوص پلی یورتان مایع ریخته می‌شود. سپس شکل مورد نظر روی سقف کار قرار می‌گیرد.

مبلمان و سرویس خواب

تهیه تشک‌های پیش ساخته با استفاده از فوم پلی یورتان نسبت به دیگر انواع تشک‌ها از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند همچنین این مواد بسیار مقرون به صرفه می‌باشند. میزان تراکم و مقاومت این نوع محصولات نسبت به یکدیگر متفاوت است. رایج‌ترین نوع تشک‌های پلی یورتان با انعطاف‌پذیری بالا بر اساس میزان دوام و پایداری و میزان راحتی آن انتخاب می‌شود.

فوم پلی یورتان بهترین عایق صوتی

فوم‌های پلی یورتان بهترین نوع فوم‌های عایق‌بندی صوتی است که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است که برای مابین دیوارهای اتاق‌ها و سالن‌های بزرگ استفاده می‌شود. ورق‌های عایق‌بندی اتاق خواب یا آپارتمان در معرض سر و صدای محیط خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق‌ های پلی یورتان به دلیل تنوع بالایی که دارند می‌توان از آن‌ها برای دیواره‌های محدب یا فضاهای باریک انتخاب خوبی باشند؛ زیرا از عبور صدا به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *