میلگرد پلی اورتان و کاربردهای آن 

0 دیدگاه
میلگرد پلی اورتان

احتمالا  آشنایی مختصری مورد میلگرد پلی اورتان دارید همانطور که در پیرامون خود مشاهده می‌کنید بیشتر محصولات تولید شده توسط پلیمر ساخته شده است. یک نمونه از این پلیمرها پلی اورتان نام دارد که در سه مدل ورق، اسپری فوم و میلگرد می‌باشد در این گفتار قصد داریم که شما را بیشتر با میلگرد پلی اورتان آشنا کنیم و در مورد کاربردهای آن در صنایع بپردازیم.

تاریخچه تولید پلی یورتان

پلی یورتان‌ها چه موادی هستند؟ این نوع پلیمر که جزء گروه کو پلیمرهای بلوکی است. برای نخستین بار در سال 1937 توسط فردی به نام اتو بایر اختراع شد. سپس این ماده به علت داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص در صنایع مختلف راه پیدا کرد. در ابتدای امر توسط این پلی اورتان واکنش دی ایزوسیانات آلیفاتیک با دی آمین تولید شد، اما به دلیل این که آب در آن نفوذ پیدا می‌کرد. به هیچ عنوان برای صنایعی که با این قطعات سر و کار دارند مانند پلاستیک یا فیبر مورد استفاده قرار گیرد. واکنش بین دی ایزوسیانات‌های آلیفاتیک و گلیکون‌ها باعث تولید پلی یورتانی با ویژگی‌های پلاستیکی و فیبری گردید. با استفاده از این دی ایزوسیانات آروماتیک و گلیکون‌های با وزن مولکولی زیاد، پلی یورتانی به وجود آمد که در دسته‌ی الاستومرهای ترموپلاستیک قرار گرفت.

کو پلیمرهای بلوکی پلی یورتان زیر مجموعه بسیار مهمی از خانواده‌ی الاستومرهای گرمانرم را به وجود می‌آورند. این پلیمرها از بلوک‌های تکراری و پشت سر که قسمت‌های سخت و نرم را تشکیل داده‌اند. بخش نرم معمولا از پلی استر، پلی آلکیل دی ال یا پلی اتر است که دارای وزن مولکولی بین 500 تا 5000 است. قسمت سرد در واقع یک دی ایزوسیانات آروماتیکی است که با یک دی ال یا دی آمین با وزن مولکولی سبک  به نام زنجیره افزاینده واکنش می‌دهد تا الیگومر آروماتیکی اورتان یا یورتان اوره با وزن مولکولی بین 300 تا 3000 تشکیل می‌دهد. ایزوسیانات‌ها به دلیل ترکیب شدن مواد اولیه پلی یورتان‌ها می‌توانند با بسیاری از گروه‌های عامل واکنش نشان دهند و ترکیبات بسیاری را تولید کنند. در نهایت با توجه به مزیت‌های متعدد پلی یورتان‌ها و متفاوت بودن آن‌ها می‌توان گفت که مواد ترموست بسیار سخت تا الاستومرهای نرم عوض می‌شود.

میلگرد پلی اورتان چیست؟

شکل ظاهری پلی یورتان‌ها معمولا به صورت دانه‌های شیری مکعب است که دارای ویژگی مخلوط شدن با رنگ‌دانه‌های متنوع می‌باشد؛ چرا که در مقایسه با پلی آمید جذب رطوبت کمتری دارد به همین علت از نظر عایق بودن نسبت به پلی آمید خوب است.

همچنین از ایزوسیانات‌های آلیفاتیک و آروماتیک برای سنتز پلی یورتان استفاده می‌شود. با استفاده از ایزوسیانات آروماتیک در بخش سخت زنجیره پلیمر که منجر به سفت‌تر شدن زنجیره و بالا رفتن نقطه ذوب پلیمر می‌شود. دی ایزوسیانات‌های آروماتیک و پلیمرهای تولید شده از آن‌ها تا حدی در مقابل نور ناپایدار هستند که با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهند، لذا پلی یورتان‌های تولید شدن از ایزوسیانات‌های آلیفاتیک به دلیل داشتن افزایش پایداری همچنین با گذشت زمان رنگ آن نیز دستخوش تغییر می‌شود. با وجود پلی اورتان‌های تولید شدن از ایزوسیانات‌های آلیفاتیک به علت مقاومت بالا در برابر نور و تجزیه شدن در آب همچنین خراب شدن به دلیل حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند نتایج به دست آمده در کنار بهبود خواص، منجر به کاهش خواص مکانیکی شده است.

میلگرد پلی اورتان چیست؟

میلگرد پلی اورتان یکی از زیر مجموعه‌های پلیمرهای صنعتی است که دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های شاخص و ویژه‌ای است که مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارد همچنین در مقابل ضربه و کشش نیز کاربردهای فراوانی دارد. ساختار محصولات تولید شده از این جنس پلیمرها از ایزوسیانات و سایر افزودنی‌های دیگر است. نمونه‌های خارجی و داخلی از میلگرد پلی اورتان در بازار به صورت انبوه است. از مدل‌های داخلی آن می‌توانید از نظر کیفیت و متریالی که در آن به کار رفته با نمونه‌های خارجی آن برابر است و حتی بهتر از آن‌ها می‌باشد.
این نوع میلگردها دارای قطری بین 10 تا 350 میلی متر است و دارای طول 30 سانتی متر تا یک متر در حال تولید می‌باشند. می‌توان گفت که این پلیمر بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای انواع لاستیک‌ها است.

مزایای میلگرد پلی یورتان

مزایای میلگرد پلی اورتان

ورق پلی اورتان در مقابل اشعه یو وی مقاومت بسیار بالایی دارد.

  • خاصیت مکانیکی برتر
  • قابلیت تراشکاری
  • خاصی الاستیسه
  • افزایش مقاومت در معرض مواد شیمیایی

و سایر موارد دیگر می‌باشد.

کاربرد میلگرد پلی اورتان

میلگرد‌های پلی یورتان مناسب‌ترین جایگزین به جای لاستیک‌ها است که بیشترین کاربرد را در صنایع نیروگاهی، پتروشیمی، صنایع غذایی، پزشکی و ساختمان سازی و غیره دارد. از مزیت‌های فوق‌العاده‌ی آن می‌توان به عمر طولانی مدت و مقاومت و دوام بالای آن اشاره کرد.

ویژگی‌های میلگرد پلی یورتان

ویژگی‌های میلگرد پلی اورتان

از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد پلی یورتان که در صنعت نقش بسزایی دارد اعم از:

  1. عدم جذب آب و رطوبت در مقایسه با دیگر پلیمرها می‌باشد.
  2. کارایی و عملکرد این جنس از پلی اورتان
  3. سبک بودن وزن این پلیمر
  4. مقاومت بالا در برابر لانه گزینی و رشد و تکثیر حشرات
  5. میلگرد پلی یورتان در ساختمان سازی کاربرد دارد و سبب کاهش بار مرده ساختمان می‌شود همچنین منجر به افزایش عملکرد فوم سخت با کاربرد آسان و ایمنی بالا در ساختمان.
  6. این محصول در مقایسه با میلگرد پلی آمید مقرون به صرفه است.
  7. این نوع میلگردها دارای افزایش مقاومت رسانایی گرمایی در برابر عایق‌های آلی و معدنی معروف‌تر هستند.
  8. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع میلگردها سمی نبودن آن و ایجاد هیچ نوع حساسیت پوستی یا منتشر نکردن هیچ نوع مواد مضر و شیمیایی.

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت میلگردهای پلیمری

این نوع میلگرد برحسب فاکتورهای مختلف اعم از قطر، کیفیت مواد اولیه، ابعاد و وزن، شرکت تولید کننده و داخلی و خارجی بودن آن قیمت گذاری می‌شود. البته این مدل از پلی اورتان‌ها در مقایسه با پلی آمیدها قیمت کمتری دارند. چنانچه که این نوع  میلگردها ضخامت و قطر کمتری داشته باشند مسلما قیمت پایین‌تری نیز دارند. بر اساس نوسانات بازار ارز و تورم این نمونه از محصولات بیشتر وارد کشور می‌شوند و روز به روز نیز واردات بیشتر می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *