مدل‌ های پلی اورتان

یکی از پلیمر‌‌های صنعتی که از متریال‌‌‌های ایزوسیانات و سایر محصولات شیمیایی دیگر استفاده می‌شود به نام ورق‌های پلی اورتان نامیده می‌شود. متاسفانه به دلیل مشابهت اسمی این ورق با مواد سمی باعث شده است که افراد کمتر از این ورق‌ها استفاده کنند؛ زیرا حساسیت بالا ایجاد می‌کند. اما در فرایند تولید  میزان درجه سمی بودن مواد اولیه به حداقل ممکن می‌رسد تا جایی که می‌توان گفت هیچ خطری برای کارکنان ندارد. همچنین در تولید محصولات پزشکی و غذایی نیز پرکاربرد است و تا به امروز نیز هیچ موادی جایگزین آن‌ها کشف نشده است.

تولید ورق‌های اورتان در ایران

ایران برای نخستین بار با تکیه بر دانش بنیان و اقدامات گسترده در این حوزه موفق به تولید ورق‌های پلی اورتان با برند‌‌های (hi polymer-pu) در این صنعت با استانداردترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه داخلی و خارجی استفاده می‌شود، که در این صنعت پیشرفت‌های زیادی شده است.

تولید کنندگان و سازندگان ورق های پلی یورتان با به کارگیری باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه اروپایی این محصول را تولید و به بازار‌‌های ارائه می‌کنند و حتی آن را به سایر کشور‌‌های خارجی نیز صادر می‌کنند. این محصول یکی از پلیمر‌‌های پرمصرف در صنعت کشور است که با تکیه بر دانش بومی و سال‌ها تجربه مهندسان ایرانی برای نخستین بار دست به اقدامات انبوه با برند (HI POLYMER) کرده است.
ورق پلی اورتان در صنعت بسیار کاربرد دارد. نام دیگر این ورق پلی یورتان است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

پلی اورتان چگونه تهیه می‌شود؟

این ورق پلیمری از ترکیب موادی که زیر مجموعه استرها و ایزوسیانات است تولید می‌شود که برای ساخت انواع رنگ‌ها، الاستومرها، الیاف مصنوعی، اسفنج‌ها و روکش‌ها کاربرد دارد.

انواع مدل‌های پلی اورتان

انواع مدل‌ های پلی اورتان

انواع مدل‌ های پلی اورتان عبارت است از:

  1. ورق
  2. میلگرد
  3. اسپری فوم

در ادامه هر یک از مدل‌ های پلی اورتان را توضیح خواهیم داد.

1. ورق پلی اورتان

همانطور که گفته شد این نوع پلیمرها به صورت تخته‌ای تولید و به بازار ارائه می‌شوند که در صنایع مختلف نیز کاربرد‌‌های فراوانی دارند.

2. میلگرد پلی اورتان

این نوع میلگرد تولید شده دارای جنس پلی اورتان است با قطر 10 الی 30 میلی متر است، میلگرد پلی اورتان و کاربردهای آن بسیار گسترده است و در انواع صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

3. اسپری فوم پلی اورتان

این نوع اسپری پلیمری به شکل کامپاند آماده است که داخل یک قوطی فلزی بسته‌بندی می‌شود. این نمونه در مقایسه با مدل‌های میلگرد و ورق قیمت مناسبی دارد با این قابلیت که کلیه‌ی ویژگی‌های پلی یورتان را نیز به خوبی پوشش می‌دهد. مهم‌ترین کاربرد این مدل درزگیری است.

قیمت ورق های پلی اورتان

مزیت‌های ورق پلی اورتان

مهم‌ترین مزیت‌های ورق پلی اورتان شامل:

  1. مقاومت بالا در برابر سایش
  2. خاصیت الاستیسیته
  3. مقرون به صرفه بودن
  4. وزن کم
  5. مقاومت بالا در برابر حشرات
  6. مقاومت حرارتی بالای 80 تا 100 درجه
  7. ضربه و کشش مناسب
  8. افزایش طول عمر
  9. پایین بودن بار مرده ساختمان
  10. عدم جذب آب و رطوبت

می‌باشد.

مشخصات ورق پلی اورتان

از مشخصات اصلی ورق پلی یورتان در صنایع به این صورت است که این نوع ورق‌ها به صورت تخته‌ای تولید و به بازار ارائه می‌شوند. در واقع سایز این نوع محصولات بین 1 تا 60 میلی متر است که در اندازه یک تا یک متر تولید می‌شوند.

مصارف پلی اورتان‌ در صنایع مختلف بسیار زیاد است، از ویژگی‌های شاخص این نوع ورق‌ها در صنعت امکان تراشکاری بر روی آن به راحتی صورت می‌گیرد و در معرض اشعه یو وی، حلال‌های سوخت‌ها مقاومت بالایی دارد. در معرض اشتعال و کم سوز بودن مقاومت بالایی دارد. از این ورق‌های می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد. در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم است. از دیگر ویژگی‌های خاص این محصول می‌توان به ورق پلی یورتان اشاره کرد که قابلیت بازیافت شدن را دارد. مهم‌ترین ویژگی این نوع ورق‌ها در مقایسه با سایر پلیمر‌‌های دیگر این است که به هیچ عنوان از خود گاز‌‌های سمی تولید نمی‌کند.

کاربرد ورق‌های پلی اورتان

کاربرد ورق‌های پلی اورتان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای پلی یورتان عبارت است از:

  • تولید قطعات به تعداد اندک
  • عایق در آزمایشگاه‌ها
  • تولید قطعات صنعتی
  • انواع پرون قالب
  • تولید واشر
  • انواع سرند
  • صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها
  • صنعت خودروسازی
  • راپید پروتوتایپ
  • مدل سازی
  • قالب‌های مقاوم در برابر کشش
  • عایق در آزمایشگاه
  • شبیه سازی ترموپلاستیکی
  • الگوسازی
  • انواع اورینگ و پکینگ
  • مراحل کم فشار در قالب‌های تزریقی
  • بهترین جایگزین برای انواع لاستیک

قیمت ورق‌های پلی اورتان

همانطور که می‌دانید ورق‌های پلی اورتان بسته به جنس و کاربردی که دارد انواع مختلفی می‌باشند، که هر کدام با توجه به برند‌‌های ایرانی و خارجی و نوع کیفیت آن تولید و به بازار عرضه می‌شود. از دیگر عواملی که بر روی قیمت این نوع محصولات تاثیر مستقیمی دارد این است که هر چه که ضخامت ورق پلی یورتان بیشتر باشد به نسبت نیز قیمت آن پایین‌تر است. قیمت آن نیز با توجه به مواردی که اشاره شد محاسبه می‌شود.

خرید ورق‌های پلی اورتان استاندارد

برای خرید این نوع پلیمرها لازم است که از فروشگاه‌ها و برند‌‌های معتبر خرید خود را انجام دهید تا از کیفیت و استاندارد بودن آن مطمئن باشید و مشکلی برای شما به وجود نیاید. در صورتی که امکان مراجعه حضوری به فروشگاه برای خرید پلی اورتان را ندارید می‌توانید به صورت آنلاین به وبسایت‌‌های معتبری که در این حوزه فعالیت می‌کنند مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید تا در اثر وقت به دست شما برسانند. شرکت هوا سیال با سال‌های تجربه و تخصص در این زمینه می‌تواند هر نوع مدل پلی اورتان را باکیفیت و استاندارد که مد نظر شما است را تولید و توزیع کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *