مصارف پلی اورتان‌ در صنایع مختلف

0 دیدگاه
مصارف پلی اورتان‌

پلیمرهای پلی اورتان‌ از واکنش گرمایی که بین الکل‌ها با دو و یا سه گروه هیدروکسیلی واکنشگر در هر مولکول و ایزوسیانات‌های ساخته می‌شوند که حاوی یک مجموعه واکنشگر ایزوسیانات در هر مولکول خود می‌باشند. دسته‌ای که از واکنش بین دو مولکول ایجاد می‌شود به نام پیوندهای اورتانی شناسایی می‌شود، که یکی از بخش‌های مهم مولکول‌های پلی اورتان است. به دلیل خاصیت فیزیکی که همراه با ساختار شیمیایی این ماده وابسته به ساختار واکنشگرهای اصلی است به ویژه مجموعه‌های R1 وR2 می‌باشد. خصوصیات پلیون‌ها نظیر جرم نسبی مولکولی، دسته‌ای از گروه‌های واکنش گر در هر مولکول و ساختار مولکولی تمامی بر خواص پلیمر نهایی تاثیرگذار هستند. همچنین تاثیراتی را بر عملکرد و کارایی آن می‌گذارند.

تفاوت‌های بین تولید پلی اورتان و دیگر مواد پلاستیک

عمده‌ترین تفاوتی که میان ورق پلی اورتان و دیگر مواد پلیمری است است که در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی با مواد شیمیایی تولید می‌شوند. تحت عنوان ذرات شیمیایی تولید می‌شوند و برای ذرات بسیار ریز، فیلم یا پودر به فروش می‌رسند. با حرارت دادن این دست از پلیمرها می‌توان محصولات مختلفی را تولید کرد و با فشار و ضربه وارد کردن به این نوع محصولات می‌توان به آن‌ها فرم داد بعد از خنک شدن می‌توانید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. فواید محصولات نهایی به میزان قابل توجهی بستگی به پلیمر اصلی دارد.
این در صورتی است که مواد فوق به آسانی و مستقیماً به محصولات نهایی تبدیل می‌شوند. اغلب این نوع از محصولات به صورت بلوک‌های بسیار بزرگ است که برای استفاده به عنوان مواد ضد ضربه یا عایق‌های گرمایی به قطعه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. همچنین با ایجاد واکنش شیمیایی که می‌تواند در قالب ایجاد شود. محصولات مختلفی از قبیل کیس کامپیوتر، سپر خودرو و دیگر موارد از این دست می‌باشد. این واکنش می‌تواند هنگامی رخ دهد که واکنشگرهای مایع بر روی سطح مورد نظر اسپری شوند یا ماده را پوشش می‌دهند.

مصارف پلی اورتان‌ در صنایع مختلف

مصارف کانال پلی یورتان ‌و ورق پیش عایق در صنایع مختلف عبارت است از:

  1. پزشکی
  2. لوازم خانگی
  3. صنعت خودروسازی
  4. کامپوزیت چوب
  5. صنعت کف سازی
  6. قطعات الکترونیکی
  7. صنعت پوشاک
  8. ساختمان سازی
  9. وسایل خانگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد پلی یورتان در صنایع مختلف

1. پزشکی

از دیگر کاربردهای ورق های پلی یورتان در صنعت پزشکی می‌توان به تولید تجهیزات و لوازم پزشکی اشاره کرد. از جمله کاتتر، پارچه‌های جراحی، لوله‌های آزمایشگاهی، انواع دستگاه‌های قالب گیری، همچنین تختخواب‌های بیمارستان‌ها و بانداژهای زخم و غیره اشاره کرد. این ورق‌ها علاوه بر مقرون به صرفه بودن این نوع تجهیزات از مقاومت بالا و طول عمر بیشتری نیز برخوردار هستند.

2. لوازم خانگی

یکی از مهم‌ترین اجزای پلی اورتان‌ها می‌توان به تولید لوازم خانگی اشاره کرد. از این مواد برای عایق‌بندی سخت مانند یخچال و فریزرها بیشترین کاربرد را دارد. با بکارگیری فوم‌های سخت در پلی اتاورن‌های تشکیل شده از ترکیب ساختارهای فومی با سلول‌های بسیار بسته و سلول‌های گازی است در این مواد این امکان وجود دارد که در برابر انتقال گرما به خوبی مقاومت کند.

3. صنعت خودروسازی

بیشترین کاربرد انواع مدل‌ های پلی اورتان در تولید و ساخت قطعات اتومبیل است. در این وسایل علاوه بر فوم‌های پلی اورتانی که منجر می‌شود تا صندلی‌های اتومبیل به سهولت باز و بسته شوند. سپر ماشین، در و پنجره‌ها همچنین کف و بدنه ی خودرو و سایر بخش‌های دیگر نیز تمامی از پلیمر ساخته شده است. با ساخت این نوع قطعات توسط فوم‌های پلی اتاورن می‌توان تا حدود بسیار زیادی هزینه‌های بنزین، مقاومت بالا در برابر ساییدگی‌ها همچنین عایق‌بندی و جذب صدا سبب می‌شود تا بتوان برای مسافران و رانندگان در مسافت‌های طولانی راحتی و آسایش بیشتری را به وجود آورد.

4. کامپوزیت چوب

کامپوزیت چوب دیگر صنایعی است که پلی اورتان‌ها در آن به عنوان عایق‌بندی عمل می‌کنند و به صورت پیوسته در صنایع برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا قطعات بسیار کوچک و حساس را در برابر فشار همچنین کابل‌های زیر آبی و بردهای مدار چاپی را کپسوله سازی، درزگیری و عایق سازی کنند. به علت خمیرهای عایق پلی اورتانی مقاومت بالایی در برابر عوامل فیزیکی، برقی و گرمایی دارند. عوامل مطرح شده با ویژگی‌های چسبندگی و دی الکتریک بسیار مناسب این امکان را دارند که از قطعات الکترونیکی به خوبی محافظت کنند. از دیگر عواملی که باعث محافظت بیشتر قطعات الکترونیکی می‌شود عبارت است از مقاومت بالا در برابر حلال‌ها، آب و دمای بالا است.

5. صنعت کف سازی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از مواد پلی اتاورن می‌توان در صنعت کف سازی نیز استفاده کرد حتی فرقی نیز نمی‌کند که شما از این مواد در زیر لایه زیرساخت استفاده می‌کنید یا در قسمت فوقانی برای پوشش و عایق‌بندی مورد استفاده قرار می‌دهید. مورد استفاده قرار دادن پلی اورتان‌ها در کف سازی باعث می‌شود که زمین شما مقاوم‌تر و مستحکم شود و طول عمر بالاتری داشته باشد و هنگام راه رفتن شما احساس امنیت بیشتری خواهید داشت.

از مزیت‌های استفاده از این مواد در کف سازی به عنوان عایق صوتی همچنین برای مقاومت بالا در برابر هر نوع سایش یا ضربه‌ای را دارا می‌باشد. از این ماده به عنوان پوشش دهی زمین‌هایی که سطح چوبی، بتنی و پارکتی دارند می‌توان به خوبی استفاده نمود. در ضمن نیز شستشو و نگهداری از آن‌ها نیز بسیار آسان و راحت است.

ویژگی‌های پلی یورتان در صنایع مختلف

6. صنعت پوشاک

با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده دانشمندان محققان دریافتند که با استفاده از پلی اورتان‌ها می‌توان آن‌ها را به صورت نخ‌های نازک تبدیل کرد سپس با ترکیب کردن آن‌ها با نایلون نیز می‌توان نوع لباس‌های ارتجاعی و دارای وزن سبک تولید و به بازار ارائه کرد. در طول این سال‌ها با پیشرفت‌هاییکه در تولید و ساخت این مواد شده است این پلیمرها به انواعی از مواد اسپاندکس، پوشش‌های پلیمری و الاستومرهای ترموپلاستیک تبدیل شده است، اشاره کرد. در عصر جدید این امکان برای تولید کنندگان ایجاد شده است تا از صنعت بزرگی از مواد اورتان برای تولید پوشاک و صنایع نساجی همچنین لباس‌های ورزشی و لوازم جانبی دیگر استفاده شود این مسئله حاکی از توسعه روبه رشد در حوزه روش‌های پلی اورتانی است.

7. قطعات الکترونیکی

نام دیگر پلی اورتان‌های غیر فومی، خمیر عایق کاری است که به صورت منظم و پیوسته در صنایع برق و الکترونیک به کار می‌روند تا قطعات بسیار ریز الکترونیکی حساس در مقابل فشار و ظریف همچنین کابل‌های زیر آبی و بردهای مدار چاپی را کپسوله سازی، درزگیری و عایق‌بندی کنند. خمیرهای عایق پلی اورتانی دارای خواص فیزیکی و برقی است. مواد پلی اورتان بر اساس خاصیت چسبندگی و دی الکتریک بسیار متناسب این قابلیت را دارند، که از سایر قطعات الکترونیکی محافظت کنند. از دیگر ویژگی‌هایی که منجر به محافظت بهتر و بیشتر قطعات الکترونیکی توسط این مواد کمک می‌کند. شامل مقاومت بالا در برابر حلال‌ها، آب و دمای بالا است.

8. ساختمان سازی

در حال حاضر ساختمان‌ها برای اینکه از مقاومت استحکام خوبی برخوردار باشند. همچنین به دلیل تنوع بالا این مواد برای ساختن ساختمان‌های مختلف می‌باشد. از ویژگی‌های منحصر به فرد پلی اورتان‌ها در این صنعت می‌تواند منجر به حفظ و ماندگاری منابع طبیعی کمک کند و با کاهش میزان انرژی مصرفی برای محیط زیست نیز بسیار مناسب است. این ماده به دلیل داشتن خاصیت عایق‌پذیری خوب و تنوع بالا برای ساختمان سازی به کار می‌رود. در قسمت ساخت سقف نیز با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی انعکاس که بر روی پلی اورتان‌های فومی وجود دارد می‌تواند از گرما تابش نور خورشید در منزل جلوگیری کند تا دمای منزل شما مناسب باشد در این صورت میزان مصرف انرژی نیز کاهش خواهد یافت. با به کار بردن انواع مواد پلی اورتان در ساختمان‌ها می‌توان طراحی منعطف‌تری برای منزل جدید خود یا دیگر پروژه‌ها انجام شود. کاربرد فوم پلی یورتان در طراحی دکوراسیون بسیار زیاد شده است.

پنل‌هایی که از هسته‌های فومی تشکیل شده‌اند می‌توانند انواع مختلفی از طرح‌ها، رنگ‌ها و ویژگی‌ها را برای دیوارها و سقف منازل شما ایجاد کنند. به این صورت که از این مواد برای تولید و ساخت درهای ورودی که دارای فوم و درهای گاراژ با طرح‌ها و شکل‌های متفاوت استفاده شوند.

9. وسایل خانگی

یکی از پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین فوم‌های انعطاف‌پذیر پلی یورتان کالاهایی هستند که در تولید وسایل خانگی نقش دارند مانند اسباب و اثاثیه منزل، تختخواب‌ها همچنین عایق‌های زیرین فرش و فوم‌های چلی اورتانی منعطف به عنوان یک ماده عایق و بادوام برای ساخت و تولید وسایل خانگی بسیار موثر است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *