نکاتی در رابطه با عایق پلی اورتان

0 دیدگاه
عایق پلی اورتان

مطالب زیادی در مورد عایق پلی اورتان وجود دارد که می‌تواند از دسته مزیت‌هایی باشد که برای آن به کار برده می‌شود در اصل نکته‌ای که باید بیشتر به آن توجه نمود میزان بهره‌مندی و به کارگیری آن در برخی از فعالیت‌‌های صنعتی خواهد بود به همین خاطر باید نسبت به مدل و نوع‌هایی که برای آن وجود دارد دقت بیشتری را به خرج داد.

عایق پلی اورتان سرد

یکی از نوع‌هایی که برای عایق پلی اورتان به کار برده می‌شود عایق از نوع سرد خواهد بود.
این نوع از عایق از مواد استانداردی ساخته شده است و ساخت خوبی برای آن ایجاد شده است.
مصارف پلی اورتان‌ در صنایع مختلف بسیار زیاد است، از این نوع عایق در صنعت به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود و انتقال حرارتی بسیار پایینی برای آن در نظر گرفته شده است.
بنابراین به آسانی می‌تواند گرما و سرما را کنترل کند؛ با این حال امکان حفظ آن‌ها را نیز خواهد داشت.
از موادی که برای ساخت عایق پلی اورتان به کار برده می‌شود می‌توان در صنایع متفاوتی استفاده کرد و کاربرد‌‌های زیادی را نیز می‌تواند داشته باشد.

کاربردهای پلی یورتان بسیار زیاد است، صنعت‌‌های متفاوتی که از مواد ساخته شده در عایق پلی اورتان بهره‌مند می‌شوند شامل:

  • صنایع نفت
  • گاز
  • پتروشیمی
  • صنایع داروسازی و همین طور غذایی
  • به کار بردن آن در عایق کاری
  • صنایع ساختمانی

فوم پلی اورتان

ورق های پلی یورتان می‌تواند دارای مزیت‌‌های زیادی باشد که یکی از آن‌ها ضد باکتری بودن این نوع از عایق خواهد بود در اصل نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد مقاومت بالا در برابر فرسایش و خوردگی‌هایی است که امکان دارد ایجاد شود.
نوع‌‌های متفاوت عایق پلی اورتان توانسته است که در شرایط خاص کاربرد‌‌های متفاوتی را از خود به نمایش بگذارد به همین خاطر نکته‌ای که باید برای آن در نظر داشت به این شکل خواهد بود که ابتدا نوع پاششی آن از دو نوع مایع به صورت کاربردی بهره‌مند شده است.
در اصل دو حالتی که برای آن در نظر گرفته شده است به صورت مخلوط و همین طور قرار گرفتن در میزان زیادی فشار و حرارت مخلوط شده است.
بنابراین میزان حرارتی که به آن داده می‌شود می‌تواند به میزان زیادی در افزایش حجم آن تاثیر داشته باشد به همین خاطر به صورت فوم‌‌های فشرده شده ساخته می‌شوند. بنابراین انسجام و مقاومت بسیار بالایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که این نوع از مقاومت می‌تواند برای نوع عایق بندی‌هایی که به کار برده می‌شود بسیار مناسب و تاثیرگذار باشد.
در اصل ماده پلی اورتان ابتدا از دسته مواد شیمیایی به دست آمد و واکنش‌‌های زیادی بر روی آن ایجاد شد تا توانست به صورت‌هایی که امروزه وجود دارد ساخته شود.
با این حال پلی اورتان دارای ساخت‌‌های بسیار متفاوتی است که از آن می‌توان بهره‌مند شد که شامل:

  • به شکل فوم ساخته می‌شوند
  • الاستومری‌ها
  • پودر
  • مایعات

پلی اورتان ماده‌ای بود که ابتدا در کشور آلمان تولید شد و در صنعت‌‌های متفاوتی به کار گرفته شد در اصل این ماده دارای خاصیت‌‌های زیادی بود و کاربرد‌‌های گسترده‌ای نیز از آن دریافت می‌شد.
یکی از محصولاتی که از این ماده به دست می‌آید فوم‌ها خواهند بود که به دو صورت فوم‌‌های سخت و نرم ساخته می‌شوند.
پلی اورتان گاهی اوقات به عنوان پوشش‌‌های محافظتی نیز به کار برده می‌شود یکی از این پوشش‌ها برای لوله‌هایی خواهد بود که در سطح خاک قرار داده شده‌اند.

قالب پلی اورتان

یکی از دلایلی که از این ماده برای پوشش لوله‌ها استفاده می‌شود حفاظت در برابر خوردگی آن‌ها است.
سطح پوششی که برای آن به کار برده می‌شود به صورت چسبنده نیست و همین طور این که تنها می‌تواند حالت حفاظتی را برای آن ایجاد کند.
با این حال ترکیباتی که برای پلی اورتان وجود دارد به شکل گسترده‌ای رو به افزایش خواهد بود و شکل‌‌های متفاوتی را به خود دارد که می‌توان از آن‌ها به شکل پیوسته‌ای در صنعت بهره گرفت.
برای پلی اورتان سیمان‌هایی به دست آمده است که به صورت اصلاح شده به کار برده می‌شود. با این حال خاصیت‌‌های زیادی برای این مدل از پلی اورتان‌ها وجود دارد که می‌توان به کاهش گاز دی اکسید کربن اشاره کرد. یکی از فاکتور‌‌های دیگری که برای آن وجود دارد میزان مسطح شدن آن در زمان کاری خواهد بود که به مدت سی دقیقه می‌تواند زمانبر باشد.
بیشترین میزان کاربردی را که برای انواع مدل‌ های پلی اورتان می‌توان بیان کرد شکل پوششی آن‌ها خواهد بود این شکل از پوشش به عنوان محافظت از سطح‌هایی که بر روی آن‌ها قرار داده شده است مناسب خواهد بود.
یکی از آزمایشاتی که در رابطه با مواد به کار رفته در عایق پلی اورتان وجود دارد نشان می‌دهد که مصرف آن عاملی برای ایجاد سرطان نخواهد بود.
حتی در جهان آزمایش‌‌های متعددی در این رابطه صورت گرفته است و نفی آن به خوبی مشهود است.
نکته‌ای که در رابطه با این نوع از عایق باید به کار برود، اشتعال آن خواهد بود که اگر حرارت به آن برسد باعث می‌شود که به میزان زیادی شعله ور و باعث بروز آتش سوزی شود.
بنابراین هنگامی که عایق پلی اورتان در معرض حرارت زیاد شعله ور می‌شود نسبت به موادی که در هنگام سوختن متصاعد می‌شود باید دقت کرد زیرا این مواد سمی هستند و مقادیر قابل توجهی از کربن و هیدروژن سیانید از آن خارج می‌شود که برای سلامتی بدن بسیار مضر است.
بنابراین هنگامی که آتش سوزی بر روی کانال‌‌های عایق به وجود آمد باید نسبت به خاموش کردن آن سریعا اقدام نمود تا فضا از گاز‌‌های سمی تولید شده از سوختن آن پر نشود.
با این حال همیشه باید در منزل و محل‌هایی که از این مواد استفاده می‌شود تجهیزاتی برای خاموش کردن شعله‌‌های آتش وجود داشته باشد و مجهز بودن به آن امری بسیار ضروری خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *