مراحل ساخت کابینت‌ پلی اورتان

0 دیدگاه
کابینت‌ پلی اورتان

احتمالا در سال‌های اخیر در صنعت کابینت‌سازی با واژه‌هایی همچون کابینت‌های رنگ شده، کابینت‌ پلی اورتان و کابینت‌های رنگ پلی اورتان برخورد کرده باشید. یکی از محبوب‌ترین و منحصر به فردترین کابینت‌هایی که دارای تنوع بسیار زیادی است کابینت‌های پلی اورتان گفته می‌شود. از این نمونه کابینت‌های برای طراحی و دکوراسیون تمامی سبک‌های کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌شود. بعد از تولید کابینت از چوب یا سایر مصنوعات چوبی مانند ام دی اف بر روی سطح کابینت رنگ پلی اورتان پاشیده می‌شود. عنصر مهمی که در مورد کابینت‌ پلی اورتان مطرح است کیفیت، شیوه ساخت و تولید آن است.

چگونگی ساخت کابینت‌ پلی اورتان

ورق های پلی یورتان در صنایع مختلف کابرد بالایی دارند، نکته بسیار مهمی که وجود دارد در مورد نحوه ساخت کابینت پلی اورتان کیفیت آن است. تولیدکننده با کمک گرفتن از یک نقاش ماهر می‌تواند کابینت‌های زیبایی را طبق سلیقه و نظر مشتری خلق کند. مراحل ساخت کابینت‌ پلی اورتان عبارت است از:

  1. سمباده‌زنی کابینت‌های پلی اورتان
  2. بتونه کردن پستی‌ها و بلندی‌ها
  3. سمباده نهایی سطح
  4. لایه روغنی و آب‌بندی کردن سطوح
  5. آستر‌زنی
  6. رنگ پاشی اولیه یا پرایمر
  7. سمباده و اصلاح رنگ
  8. رنگ نهایی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سمباده‌زنی کابینت‌های پلی اورتان

اولین مرحله برای ساخت کابینت‌های پلی اورتان سمباده‌زنی است که بسیار مهم است. بعد از ساخت کابینت‌های پلی اورتان توسط کابینت ساز و آماده شده کابینت‌ها در مرحله ی رنگ آمیزی کابینت‌ها می‌رسیم. کابینت‌های پلی اورتان با سایر کابینت‌ها تفاوت عمده‌ای دارد. از مهم‌ترین بخش‌های تولید کابینت‌های پلی اورتان، سمباده‌زنی اولیه است سطح کابینت باید کاملا صاف و صیقلی باشد و فاقد هرگونه ناهمواری باشد تا نتیجه نهایی با کیفیت‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. نخست با استفاده از سمباده سخت انجام می‌شود در پایان از سمباده نرم برای صیقلی کردن سطح استفاده می‌گردد.

چگونگی ساخت کابینت‌های پلی اورتان

2. بتونه کردن پستی‌ها و بلندی‌ها

یکی از بخش‌های بسیار مهمی در ساخت کابینت‌های پلی اورتان وجود دارد بتونه است. در این مرحله سطحی که بعد از سمباده‌زنی همچنان هموار است باید توسط بتونه پر شود. سپس سطح چوب یا هر جنس دیگری را که برای کابینت در نظر گرفته اید، کاملا صاف شده است و آماده اجرای مراحل بعدی برای ساخت کابینت می‌شود.

3. سمباده نهایی سطح

بعد از بتونه کردن برای یکدست کردن نیاز به سمباده‌زنی نهایی وجود دارد تا مطمئن شوید سطح کاملا صیقلی و صاف است. در مرحله ی بعدی سطح را کاملا با سیلر پوشش دهید.

4. لایه روغنی و آب‌بندی کردن سطوح

بعد از پاک‌سازی سطح برای پوشش دادن خرده چوب‌ها و گرد و خاک کابینت‌ها، از روغن یا سیلر استفاده کنید. این مرحله توسط برس نرم و طبیعی، انجام می‌شود.

5. آستر‌زنی

پیش از رنگ آمیزی لازم است که حتما زیر کار را تمیز کنید این کار بر روی کیفیت کار و نتیجه نهایی تاثیر بسزایی می‌گذارد. برای تولید کابینت‌های پلی اورتان لازم است که زیر کار تمیز و بدون حباب و شره رنگ باشد به همین دلیل لازم است که با دقت تمام آستر زده شود. رنگ آستر متناسب با رنگ دلخواه و نهایی انجام می‌شود.

رنگ کردن کابینت ها

6. رنگ پاشی اولیه یا پرایمر

مهم‌ترین مرحله در ساخت کابینت‌های پلی اورتان با رنگ پاشی اولیه انجام می‌شود. در برخی از مواقع هنگام سفارش کابینت، رنگ آن نیز انتخاب می‌شود. بعد از اتمام طراحی با توجه به دکوراسیون آشپزخانه کابینت طراحی می‌شود. هیچ محدودیت رنگی در استفاده از کابینت‌های پلی اورتان وجود ندارد و تمامی موارد به چیدمان کابینت‌ها و طراحی دکوراسیون بستگی دارد.

7. سمباده و اصلاح رنگ

در هنگام ساخت کابینت‌های پلی اورتان، سمباده‌زنی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. بعد از گذشت 24 ساعت از رنگ زدن اولیه، باید اصلاح بخش‌های مختلف سطح کابینت است. قسمت‌هایی که به دلیل رد قلم یا شره کردن رنگ دچار مشکل هستند باید اصلاح شوند و بعد از سمباده کشی نرم و یکنواخت کردن سطح مرحله بعدی شروع شود.

8. رنگ نهایی

برای طراحی کابینت‌های پلی اورتان مرحله نهایی پاشش رنگ اهمیت بسزایی در مقاومت و دوام رنگ دارد معمولا مراتب پاشش رنگ و سمباده‌زنی مستقیما بر روی کیفیت نهایی محصول ارتباط دارد. به دلیل وجود محدودیت در ارتفاع خط رنگ در تمام کابینت‌ها، درب‌ها و بخش‌هایی از کابینت که ارتفاع کمتر از 15 سانتی متر دارند را با خط رنگ، می‌توان رنگ آمیزی کرد؛ اما سایر موارد توسط نقاش صورت می‌گیرد.

مزیت استفاده از کابینت‌های پلی اورتان

مزیت استفاده از کابینت‌های پلی اورتان

چنانچه که مراحل ساخت کابینت‌های پلی اورتان را بررسی کرده‌اید احتمالا متوجه شیوه ساخت آن‌ها شده‌اید. کابینت‌هایی که توسط انواع رنگ‌ پلی اورتان رنگ آمیزی می‌شوند مقاومت و دوام بسیار بالایی در برابر ضربه و رطوبت دارند. این ویژگی‌ها باعث محبوبیت روزافزون این کابینت‌ها شده است.

عوامل موثر بر روی کیفیت کابینت‌های پلی اورتان

کیفیت کابینت‌های پلی اورتان با شیوه ساخت آن ارتباط مستقیمی دارد. پاشش رنگ مرحله بسیار مهمی است که اگر در مکان غیر استاندارد انجام شود به علت وجود گرد چوب، کیفیت مناسبی نخواهد داشت. مهارت و تجربه در سمباده‌زنی، رنگ پاشی و نوع رنگ از دیگر عواملی است که مشخص کننده کیفیت کابینت پلی اورتان را نشان می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *