رزین پلی اورتان

ورق های پلی یورتان توسط واکنش‌های افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب هیدروژن فعال مانند گروه هیدروکسیل تشکیل شده است. ایزوسیانات واکنش‌پذیری بالایی دارند به همین دلیل با پیشرفت واکنش آن‌ها نیاز به بالا رفتن دما ندارد و واکنش در دمای محیط انجام می‌شود. پلی یورتان در اشکال متفاوت اعم از: پودرها، مایعات و امولسیون، فیلم، فوم، الاستومرها و پارچه پلی یورتان قابل تولید است.

رزین پلی اورتان

رزین پلی اورتان یا رزین پلی یورتان نوعی ماده چسبناک و غیر قابل حل در آب است این ماده در شرایط خاصی سخت می‌شود. منشأ رزین پلی یورتان دارای طبیعی و مصنوعی است. در واقع رزین‌های مصنوعی پلی اورتان از پلیمرهای با ویسکوزیته بالا است که انواع زیادی از مواد چسبنده را تشکیل می‌دهند که از جمله رزین‌های پرکاربردی مانند اوره فرمالدهید، پوشش اپوکسی، پلی استر، پوشش پلی یورتان و غیره می‌باشد.

مقاومت رزین پلی اورتان

میزان مقاومت رزین پلی اورتان در معرض ضربه و سایش همچنین ترک‌خوردگی بسیار مطلوب است. از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها طبخ سریع و کامل در دمای محل است.

قیمت پلی اورتان‌های آلیفاتیک از سایر مدل‌های آروماتیک گران‌تر است بنابراین انواع مختلف آروماتیک و سایر اپوکسی‌ها در آسترها، دارای رنگ‌های پایه با پوشش‌های رابط مورد استفاده قرار می‌گیرند در صورتی که پلی اورتان‌های آلیفاتیک پوشش نهایی دارند. این نوع پوشش‌های محافظ برای پیشگیری از سایش قطعات فولادی که آستر و پوشش پایه آن‌ها از نوع اپوکسی است. آلیفاتیک از مهم‌ترین پلی اورتان‌ها می‌باشد. از پوشش‌های پلی یورتان نیز تحت عنوان پوشش کف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات رزین پلی یورتان تک جزئی

رزین پلی یورتان تک جزئی بر روی سطوح مختلف قابل چسبیدن است و یک غشاء بسیار الاستیک و مستحکم را ایجاد می‌کند. نیازی به بهره‌برداری از حلال‌های اضافی نیست؛ زیرا مقدار کمی از حلال (XYLOL) در آن وجود دارد. رزین پلی اورتان از رزین‌های خالص الاستومری آب گریز و پرکننده خاص تشکیل شده است. این نمونه رزین‌ها از مقاومت شیمیایی، مکانیکی و حرارتی بالا همچنین مقاومت بالایی در برابر UX برخوردار هستند.

مشخصات رزین پلی یورتان تک جزئی

مصارف پلی اورتان‌ در صنایع مختلف بسیار زیاد است، رزین پلی یورتان را می‌توان به صورت کامل برای اجرای فضاهای بیرونی در رنگ‌های سفید خاکستری استفاده کرد.

رزین پلی یورتان دو جزئی

در حقیقت رزین پلی یورتان دو جزئی به همراه‌ هاردنر در صنعت رنگ‌سازی تحت عنوان پایه رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رزین فاقد حلال می‌باشد.
از مشخصات رزین‌های قالب‌گیری و مدل‌سازی پلی اورتان می‌توان به داشتن خاصیت برجسته مکانیکی و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی آن همچنین عدم انقباض و جمع شدگی در هنگام فرآیند قالب‌گیری از قطعات، امکان ساخت قالب‌ها با حساسیت فوق‌العاده بالا را فراهم می‌کند. کاهش دادن هزینه ساخت و تولید قالب، افزایش سرعت همچنین تنوع در دستیابی به ویژگی‌های مورد نظر در قالب‌ها و مدل‌ها همچنین تولید قطعات با تیراژ کم از مشخصات بارز رزین پلی یورتان در ساخت و تولید قالب‌ها، مدل‌ها و قطعات است.

کاربرد پلی یورتان دو جزئی

انواع مدل‌ های پلی اورتان کاربرد بالایی برای صنایع مختلف دارند، پایه روکش پلی یورتان دو جزئی، از رزین پلی یورتان است که به علت مقاومت سایشی و افزایش مقاومت مکانیکی و ثبات در مقابل عوامل شیمیایی، برای روکش کردن سطوح بتنی، آسفالت و فلز در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالای مکانیکی کف دارند مورد استفاده است. مزیت استفاده از این نوع روکش‌ها همانند روکش‌های اپوکسی هستند تنها با این تفاوت که این نوع روکش‌ها نسبت به روکش اپوکسی پایداری بی‌نظیری در برابر اشعه ماورا بنفش دارد.
روکش‌های پلی یورتان دو جزئی برای کفپوش‌های مراکز بهداشتی، نظامی، سالن‌های ورزشی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد پلی یورتان دو جزئی

پلی یورتان تک جزئی

رنگ‌ پلی اورتان تک جزئی بر پایه رزین است. این نوع پوشش کف لایه‌‌ای براق و شفاف که برای کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پلی اورتان‌ها دارای سایش، باران اسیدی، اشعه ماورا بنفش از مقاومت مناسبی برخوردار است همچنین از این نوع پلی یورتان‌ها برای کف پارکینگ‌ها یا زمین‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام استفاده از رنگ‌های پلی یورتان باید سطح مورد نظر عاری از هرگونه آلایندگی و گرد و خاک باشد. پیش از استفاده از رنگ‌های پلی اورتان باید سطح مورد نظر باید عاری از هر نوع آلودگی باشد. در ضمن نیز کلیه ترک‌ها، خوردگی‌ها و درزها نیز با پوشش مناسب باید یکدست و صاف شود.
رنگ‌های استفاده شده در پلی اورتان‌های تک جزئی در مقایسه با رنگ پلی اورتان‌های دو جزئی از مقاومت کمتری برخوردار است بر همین اساس مدت زمان خشک کردن آن نیز سریع‌تر است. همچنین میزان درجه حرارت پایین نیز سریع شکل و سخت می‌شود. کفپوش‌های پلی یورتان تک جزئی دارای چسبندگی بسیار خوبی است و به سهولت بر روی سطوحی همچون فلز، بتن قابل استفاده است.

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های رزین پلی یورتان

از شرکت‌های بزرگ و مهمی که در زمینه تولید رزین پلی یورتان فعالیت می‌کنند می‌توان به شرکت سر میکس ترکیه اشاره کرد که محصولات و لوازم جانبی نظیر چسب کاشی و رزین اپوکسی را تولید می‌کند.

قیمت رزین پلی یورتان

قیمت رزین پلی یورتان نسبت به رزین اپوکسی ارزان‌تر است به همین دلیل است که تقاضا از این نوع رزین بیشتر شده است اما به دلیل وجود نوسانات اقتصادی در بازار این نوع محصولات نیز دستخوش تغییر شده‌اند و قیمت ثابتی ندارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *